frank-en-jeannette-in-cambodja.reismee.nl

Met al de Chinezen ....(naar oud Antwerps gezegde)

Geen wekker en dat al voor de tweede dag. Lekker rustig ontbijten met zicht op zee en dan klaarmaken om met de tuktuk naar Sihanoukville te gaan, zo’n 16 kilometer van ons hotel.
Weg tropisch paradijsje, een grote bouwput waar de ene na de andere torenflat uit de grond wordt gestampt. Chinezen die zich op de kap van de Cambodjaanse bevolking komen verrijken. Schamele optrekjes voor de bouwvakkers bij de bouwwerven, stellingen van bamboe. Ook dit is Cambodja. Wegen die finaal kapot gereden zijn door zwaar bouwverkeer, ik heb me al eens veiliger gevoeld in een tuktuk. In de stad zelf waan je je ook een beetje in China, winkels, casino’s en luxe hotels. We wisten dit vooraf en wilden ook dit, deel van onze rondreis laten uitmaken.
De dappere tuktuk-rijder zette ons af bij de grote markthal. Ik dacht dat we alles al gezien hadden qua markten, deze overtrof alle voorgaande. Kikkers die levend gevild werden, slangen, levend pluimvee en reeds dode soortgenoten die bij de heersende temperatuur bijna weer tot leven kwamen. Was het mooi? Ja, het was een ervaring die ik niet had willen missen. Vanavond bestel ik wel een vegetarisch gerechtje in het restaurant.
Vervolgens op zoek naar de boekwinkel die de stad rijk zou zijn. Gevonden, tweedehands romannetjes tegen de muur van een café. Ik ben bang dat mijn Cambodjaanse kookboek thuis via het internet besteld zal worden. Maar wel een uitstekende limejuice.
Terug naar ons kleine paradijsje op Otresbeach. Lekker in het zonnetje lezen, wat springrolls eten en een lemongingericetea drinken, genieten dus.
Morgenochtend staat de wekker weer. We worden om 8 uur opgehaald voor de terugreis naar Phnom Penh. We gaan nog niet naar huis hoor. De terugvlucht is pas voor maandagavond geboekt.
Veel liefs

mama

veel plezier nog , doe voorzichtig.