frank-en-jeannette-in-cambodja.reismee.nl

Peper en zout (en water)

Woensdag 18 juli, de tijd gaat veel te snel hier in Cambodja. Na een ontbijtje met zicht op de rivier stonden Sarat, onze gids voor vandaag, en zijn chauffeur klaar voor een dagtocht door de wijde omgeving van Krong Kampot. Langs overstroomde velden en gedeeltelijk overstroomde wegen was onze eerste halte de zoutvelden, naast de beroemde peper een van de exportartikelen van deze regio. In het droge seizoen wordt hier zout gewonnen, nu grote watervlaktes met mooie wolkenpartijen.
Tweede halte de Phnom Kampong Trach Cave, beroemd om prehistorische ruïnes. Tsja met de Thaise voetballertjes nog in ons achterhoofd hebben we het gehouden bij de eerste grot, in de volgende gangen stond water tot meer dan een meter hoog en met al het water dat inmiddels weer viel, nee toch maar op veilig gespeeld.
Tijd voor wat pittigs. Een bezoek aan een van de peperplantages waar de beroemde Kampotpeper werd geteeld. Prachtig om te zien hoe peper aan bomen groeit, en verse peper proeven doe ik ook niet elke dag. Uiteraard ook de nodige uitleg. Het Amerikaanse meisje was niet zo blij toen we voorstelden om eerst de plantage te bekijken en daarna de uitleg te krijgen omdat het droog was, flexibiliteit moest ze nog leren, wij kregen gelijk, na de bezichtiging begon het weer te hozen en kon madam (nee ik vond haar niet sympathiek) haar uitleg doen in de verkoopruimte. Op voorstel van Sarat hebben ze hier een heerlijke lunch gehad met natuurlijk peperthee.
Met gevulde magen weer in de auto, de chauffeur wist wat hij deed. Met souplesse omzeilde hij de gaten in het asfalt en af en toe veranderde onze Lexus (ja Frank bofte weer) in een amfibievoertuig, dan ook nog rustig wat telefoontjes afhandelen, je moet het maar kunnen. Nog meer grotten stonden ons te wachten en een afgelegen tempel met in de verte zicht op zee.
Via Krong Kampot naar Teuk Chou, stroomversnellingen die erg populair zijn bij de plaatselijke bevolking. Cambodja wordt langzamerhand overruled door Chinezen. Hier de eigenaars van een elektriciteitscentrale met een groot stuwmeer. Om de vele regens waren drie stuwdammen door hen opengezet. De stroomversnellingen werden wel erg spectaculair. Het water in ‘onze’ rivier daardoor wel erg hoog.
Het was een leuke dag, facebook-gegevens zijn uitgewisseld en we hebben er weer een vriend bij. Vanavond nog wat eten in de stad en dan morgen naar Sihanoukville om een paar dagen van het strand te genieten.
Veel liefs

Ria

Een echte onderdompeling in Cambodja: bedrijvigheden en cultuur; aangenaam om mee te reizen met jullie!
Vele indrukken!
Lieve groeten