frank-en-jeannette-in-cambodja.reismee.nl

Meneer Tinh

Een dag deel uitmaken van het leven van meneer Tinh. Geboren in 1965 en alle ellende van Cambodja onder de Khmer Rouge ondervonden. Een wijs man die in een dorp in de omgeving van Battambang woont. We begonnen onze tocht in zijn dorp waar de plaatsvervanger van Pol Pot geboren was en waar vandaag de begrafenis van diens nicht plaatsvond.
Ten tjjde van de Franse kolonisatie werd een spoorlijn aangelegd die Siem Reap, Phnom Penh en Sihanoukville met elkaar verbond. Onder het Khmerregime werd deze spoorlijn gebruikt voor het vervoer van rijst naar de hoofdstad. Na jaren van verval is een deel weer in gebruik genomen voor het aantrekken van toeristen. Wat een belevenis. Enkel spoor door oneindige rijstvelden met de geur van rijst bij iedere ademhaling. En bij een tegenligger gewoon de bamboe-trein van het spoor getild en achter de tegenligger weer op de rails getild. Na deze ervaring verder in onze tuktuk. Bezichtiging van een familiebedrijfje waar rijstwijn wordt. Frank kreeg zowel de mannendrank als die voor vrouwen (met toevoeging van bananen) te proeven. Het was een dag met veel diversiteit. Onze volgende halte was een boeddhistische tempel met pal daarachter de ruïnes van een hindoeïstische tempel, vernield door de Khmer Rouge. Halte nummer 5 was een mevrouw die ‘stickyrice-cake produceerde, en ja die was heerlijk. We bleven in de voedingsindustrie, volgende halte een noedelfabriekje, ongelooflijk in welke omstandigheden de Cambodjaanse bevolking hun eigen bedrijf runt om te kunnen leven.
Hoogste tijd voor een lunch in de stad en daarna even opfrissen in de hotelkamer.
Deel 2 van vandaag was een bezoek aan Pnom Sompov Mountain. Killing caves gebruikt door de Rode Khmer voor het uitmoorden van de Cambodjaanse bevolking. Meneer Tinh kwam hier als 14 jarige terecht en moest wapens dragen voor de Rode-Khmer. We hebben veel over deze vreselijke periode van hem vernomen. Als afsluiter wachten bij de 'batcave' op het moment dat duizenden vleermuizen hun nachtelijke tocht naar insecten begonnen.
Het was een emotionele dag met een gids die wij nooit meer zullen vergeten.
Veel liefs.

Greetje